perjantai 22. elokuuta 2014

harjoittelu suunnitelma & omia mietteitä

harjoittelu suunnitelma/aikataulu
Eilen tuli tehtyä erittäin tarpeeseen tullut harjoittelu suunnitelma/ aikataulu. Päätin tehdä suunnitelman excelillä niin siitä sai tarpeeksi yksinkertaisen ja selkeän. Harjoitus aikataulu selkeytti kyllä ajatuksia, kun voi siitä katsoa aina kuluvan viikon tavoitteet. Nyt haasteena onkin enää aikataulun noudattaminen. Täytyy vain muistaa täydentää aikataulua sitä mukaa kun tässä etenee.

Jotenkin oudosti konkretisoitui se, ettei kilpailuun oikeasti ole enää kuin kuukausi aikaa, mutta kyllä uskon ehtiväni ihan hyvin, jos vain pystyn noudattamaan aikataulua ja pysymään deadlineissa, jotka kaavakkeessa näkyvät punaisena riveillä, tavoitteet viikolle sarakkeen alla. Merkitsin itse kilpailun vihreällä, koska haluan 'alitajuisesti' voimistaa ajatusta kilpailusta positiivisena asiana. Jos olisin merkinnyt kilpailun punaisella, olisin voinut vahingossa voimistaa 'kilpailustressiä'. Mutta ainakaan minulla ei tässä vaiheessa vielä ole stressiä kilpailun suhteen, paremminkin huoli aikataulun pitävyydestä, ja jäljellä olevan ajan riittävyydestä.

Koska olen luonteeltani aikamoinen laiskiainen, niin se liikkeelle lähtö ja asioiden järjestelyt ovat huolestuttavimpia asioita. Paljon helpompaa olisi jos, joku vaan hyppäisi puskasta eteen ja sanoisi "Nyt teet kuule parhaas tässä ja nyt!". Ei olisi sitten aikaa turhille miettimisille. Kilpailussa on kuitenkin kaikki muut työt yllätystöitä, joten kai tämä laiskiainenkin saa niitä ojasta allikkoon, ei aikaa mietiskellä hetkiään.

Tässä vaiheessa vain toivoo, että silloin olisi niitä taiteellisesti hyviä päiviä, jolloin niitä hyviä ja toteutus kelpoisia ideoita riittää, mutta eivät ne ideat ole koskaan muissakaan kisoissa loppuneet. Ja salaisuus on varmaan siinä ettei saa ajatella negatiivisesti, että nyt en kyllä keksi yhtään mitään, koska silloin ei ainakaan tule keksittyä mitään hyvää ideaa. Pääkoppahan on sellainen ihmeellinen asia ettei sieltä ideat ja ajatukset ihan heti lopu, ainakaan jos pääsee sellaiseen hyvään flow-/ kilpailutilaan, missä homma luistaa aivojen ja käsien välillä.

Sitä kun ajattelee niin mähän oon aika hyvä kilpalija, luonteen ja omien henkisten vahvuuksien kannalta, koska mä en yläänsä jännitä kilpailu tilannetta, vaan mä oon yleensä jännittynyt siitä tulevasta suorituksesta. Näillä kahdella on ihan eri merkitys, jännittäminen varsinkin, jos sitä on liikaa, saattaa tietyllä tavalla lamaannuttaa. Kun taas jännittyneisyys luo tietynlaista energiaa, ettei malta odottaa että pääsee kilpailutöiden kimppuun.

Se onkin hassua kun opettajat tai sukulaiset kyselee, että joko jännittää. Se mun tietynlainen jännittyneisyys saattaa, joistakin vaikuttaa jännittämiseltä. Mä vaan oikeesti oon tosi keskittynyt, siihen, mitä mä teen. Keskittymiskyky onkin ehkä mun toinen hyvä 'henkinen vahvuus'. Toisaalta hyvä keskittymiskyky, voi olla huonokin asia, ainakin niiden ihmisten mielestä kenen kanssa mä asun, koska jos mä esimerkiksi katson telkkarai, luen tai teen jotain tosi keskittyneesti mä en ehkä huomaa yhtään mitään mitä mun ympärillä tapahtuu, tai mä en yksinkertasesti kuule, kun joku esim. kutsuu mua.

Mutta tällästä tänään, taidanpa palata jatkaman kilpailutyön luonnostelua! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti